2011. január 5., szerda

Likviditás menedzselés (cash flow management) Azon tevékenységek és eljárások összessége, amely
célja a likviditás optimális költségek melleti biztosítása.
Likviditási tartalék (liquidity reserves) Nem feltétlenül kötelez en el írt mérték likvid eszköz tömeg.
Lízing A közbeszerzési törvény szerint a tárgyi eszközök használatba adása meghatározott id tartamra,
rendszeresen fizetett használati díj ellenében. A finanszírozás id szakában az eszköz tulajdonjoga a
finanszírozóé, azután a használó tulajdonába kerülhet.
Lehetetlenségi háromszög (impossible trinity) Az az állítás, mely szerint a nemzetközi t keáramlás
szabadsága, a rögzített árfolyamrendszer és az önálló monetáris politika egyszerre nem megvalósítható
követelmények.
Maastrichti Szerz'dés: Az Európai Uniót megalapító, 1992. február 7-én a hollandiai Maastrichtban kötött
szerz dés, amely 1993. november 1-jén lépett hatályba. A Maastrichti Szerz dés képezi – sok más mellett – a
Gazdasági és Monetáris Unió megvalósításának és az euró bevezetésének jogi alapját.
Mágikus háromszög (magic triangle) A hitelintézetek hármas célfüggvénye, amely szerint a bankoknak
egyszerre kell jövedelmez nek, likvidnek és szolvensnek lenniük.
Maginfláció (core inflation) Speciális inflációs mutató, amely megtisztítja a fogyasztói árindexet a
monetáris politikától független inflációs tényez kt l (idényárak, üzemanyag, gyógyszerárak stb.)
Másodlagos jog Az EU Miniszterek Tanácsa és a Bizottság által kiadott rendeletek, irányelvek, határozatok,
ajánlások és állásfoglalások összessége. Része továbbá az Európai Bíróság döntéseivel és jogelveivel.
Másodlagos piac (secondary market) Az értékpapírok különböz megtakarítók és más értékpapír-piaci
szerepl k közötti adásvétele. Ezek lehetnek önszabályozó (t zsdék), szervezett (OTC piacok) és nem
szervezett piacok.
Mérlegen kívüli tételek (Off balance sheet accounts) Jöv beni nyílt, függ vagy feltételes
kötelezettségvállalások, amelyek teljesülése befolyásolja az adott gazdasági szerepl pénzügyi vagyoni helyzetét.
Monetáris eszköztár (instruments of monetary policy) A monetáris hatóság céljai elérését szolgáló
eszközök összessége. Elemeivel a bankközi kamatok szintjét és a jegybankpénz mennyiségét lehet
befolyásolni. Ezek a nyílt piaci hazai és deviza m veletek, illetve a kötelez tartalékoltatás.
Monetáris transzmissziós mechanizmus (transmission ortodox monetary programme) Az a
hatásláncolat, amely a monetáris hatóság akcióinak eredményeként a magánszektor döntéseire és az inflációra
hat.
Monetizált gazdaság Olyan gazdaság, ahol pénzt használnak.
Monitoring: Figyelemmel kísérés. A közösségi intézmények figyelemmel kísérik az egyes tagállamok
közösségi forrásokból finanszírozott programjainak, illetve a gazdaságpolitikai ajánlásoknak a végrehajtását. A
monitoring tevékenység a beavatkozások megvalósulását kíséri folyamatosan figyelemmel, el re
meghatározott jelz számok segítségével. F célja a döntéshozók számára történ visszacsatolás.
Monobankrendszer A tervgazdaságokban (esetenként háborús helyzetben) alkalmazott megoldás,
amelyben a jegybanki és kereskedelmi banki funkciók egy szervezeten belül összpontosulnak.
M&ködési kockázat (operational risk) Annak lehet sége, hogy a banküzem nem megfelel m ködéséb l
ered en veszteség éri a pénzügyi szolgáltatót, vagy más gazdasági szerepl t.
N+2 szabály: az n+2 szabály szerint az Európai Bizottság automatikusan visszavonja a
kötelezettségvállalásoknak azt a részét, amelyet nem egyenlítettek ki el legfizetéssel, illetve amelyre nem kapott
elfogadható kifizetési kérelmet – f szabályként – a kötele-zettségvállalás évét követ második év végéig. Az
Alapoktól származó hozzájárulás ezzel az összeggel csökken. A 2007-2013-as tervezési periódusban e szabály
lazult.
Négy szabadság Az EU-ban megvalósult közös piacon belül az áruk, szolgáltatások, a munkaer és a t ke
szabad áramlása.

Nettó adós (net borrower) Olyan gazdasági szerepl , vagy szektor, aki/amely rendelkezésre álló
jövedelménél adott id szakban többet költ.
Nettó elszámolási (kiegyenlítési) rendszer (net settlement system) Olyan fizetési rendszer, ahol az
elszámolás és a kiegyenlítés két lépésben, speciális szabályok szerint történik. A résztvev k pozíciója akár
bilaterális, akár multilaterális módon számolható. Ez a rendszer lényegesen kisebb technikai likviditást igényel,
mint a bruttó. A rendszerben a nemfizetés kockázata nagyobb.
Nettó finanszírozási kapacitás Az adott szektor követeléseihez és tartozásaihoz kapcsolódó, adott id szaki
tranzakciók végs egyenlege. Például a háztartás nettó finanszírozási kapacitása jövedelmének azon része,
amelyet nem költ el fogyasztásra és beruházásra, így más szektorok finanszírozására rendelkezésre áll.
Nettó megtakarító (net creditor) Olyan gazdasági szerepl , vagy szektor, aki/amely rendelkezésre álló
jövedelménél adott id szakban kevesebbet költ.
Nominális konvergencia: A Maastrichti Szerz désben rögzített makrogazdasági és egyensúlyi
(államháztartási, inflációs, kamatláb- és árfolyam-) kritériumok teljesítése.
Nominálkamatláb (nominal rate of interest) A pénz id értéke szempontjából olyan átváltási arány a
jelenbeli és jöv beli pénzek között, amelyen azok ténylegesen elcserélhet k.
Nyílt kibocsátás (public placement) A forgalomba hozandó potenciális vásárlók körét nem korlátozzák.
Nyitott pozíció (position, long, short) Egy gazdasági szerepl olyan eszközzel, forrással, vagy jöv beni
cash flow-val rendelkezik, amely piaci kockázatoknak van kitéve.
Nyugdíjteher Egy ország éves társadalombiztosítási és/vagy költségvetési nyugdíjkifizetései a GDP-hez
viszonyítva.
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) Eredetileg a Marshallsegély
megfelel allokálására létrehozott intézmény (OEEC), amely kés bb a legfejlettebb és a közepesen fejlett
országok “klubjaként” nemzetközi szabályozással, statisztikai adatgy jtéssel, publikálással és tagországai
rendszeres értékelésével foglalkozik.
Opció (option, call, put) Olyan szerz dés, amely lehet vé teszi tulajdonosának egy eszköz megvásárlását
(call), vagy eladását (put) egy el re meghatározott áron és id pontban. Az amerikai opció esetében az opció
vev je lejáratig bármikor, európai opció esetében a lejárat napján élhet jogával.
Operatív cél (operating target) Monetáris politikai eszközökkel közvetlenül befolyásolható változó
kit zött értéke, amelyet rövid távon el lehet érni. Pl. pénzpiaci hozam.
Operatív program: A Bizottság által elfogadott, jogi érvénnyel bíró dokumentum. A Közösségi Támogatási
Keret végrehajtási programja, tartalmazza a prioritásokat, ezek megvalósítását szolgáló többéves
intézkedéseket, és ezek finanszírozását szolgáló forrásokat bemutató pénzügyi tervet.
Ordo liberalizmus Olyan eszmerendszer, amely a gazdasági tevékenységek összehangolására a
legmegfelel bb eszközként a piac és a verseny er inek lehet legkiterjedtebb alkalmazását tekinti, az állam
szabályozófunkcióját azonban ezen er k alkalmazása feltételeként fogja fel. Els sorban kontinentális, német
hagyományai vannak.
Ortodox monetáris program Olyan közbens cél, amely egy megfelel monetáris aggregátum növekedési
ütemének rögzítésén alapul.
Par Ha egy adott deviza határid s árfolyama megegyezik spot árfolyamával.
Paritás (parity) Két valuta, vagy pénzügyi instrumentum rögzített átváltási aránya.
Passzív bankm&veletek (liabilites side banking operations) A bank mérleg forrásoldalán szerepl
tételeket közvetlenül érint ügyletek, jellemz en betétgy jtés és bankközi hitelfelvételek.
Pénzforgalmi számla (current account) A magánszektor szerepl inek, esetleg önkormányzatok fizetési
forgalmának lebonyolítására szolgáló bankszámla.
Pénzillúzió (illusion of money) Olyan jelenség, amikor a gazdasági szerepl k a gazdasági folyamatokban
azonosítják, vagy legalábbis nem választják szét a pénzegységekben és a volumenben mért változókat.
Pénzláb Azt mutatja meg, hogy adott országban egységnyi nemesfémb l mennyi pénzérmét vernek.
(Például 1892-ben Magyarországon 1 kilogramm színaranyból 3800 koronát vertek – így a pénzláb 3800 volt).
A pénz fémtartalmát másféleképpen is kifejezhetjük. Az aranyparitás megmutatja, hogy egységnyi pénzt
mekkora mennyiség aranyra lehet beváltani. (például 1 dollárt 1/35 uncia aranyra lehetett beváltani 1938-
ban).
Pénzmosás (money laundering) Illegálisan szerzett pénzek legalizálását szolgáló, határokon átnyúló,
professzionális pénzügyi intézményeket is igénybevev pénzügyi tranzakciók összessége. A kifejezés az USAbeli,
szesztilalom idejéb l származik, amikor az illegálisan keletkezett bevételeket egy mosodahálózat
hasznaként legalizálták.

Pénzmultiplikátor (money multiplayer) Valamely monetáris aggregátum (M1, M2 stb.) és az M0
hányadosa. A pénzmultiplikáció az a jelenség, hogy a kereskedelmi bankok pénzteremtése miatt a
jegybankpénz b vülésénél magasabb ütemben képes a pénzkínálat b vülni.
Pénzügyi befektet' (financial investor) A pénzügyi befektet olyan gazdasági szerepl , amely a
beruházók finanszírozási igényének kielégítésénél kizárólag a befektetés hozama alapján dönt. Pénzügyi
befektet k a kisrészvényesek és megtakarítók, de a különböz intézményi befektet k is.
Pénzügyi ellen'rzési rendszer (Financial Control System) A gazdaság, vagy valamely szektora
egészének és egyes szerepl inek tevékenysége pénzügyi ellen rzését végz szervezetek és funkciók, ezek
kapcsolatait, munkamegosztását, hierarchiáját, valamint feladat- és hatáskörüket meghatározó szabályok,
normák, szabványok összessége.
Pénzügyi eszköz (financial asset) Valamely gazdasági szerepl vagyonmérlegének eszköz oldalán lév
pénzügyi instrumentum.
Pénzügyi innováció (financial innovation) A pénzügyi szolgáltató vállalatok azon tevékenysége, amikor
új finanszírozási instrumentumokat hoznak létre. A ~ mozgatórúgói a szolgáltatók, a szolgáltatási piaci
szegmensek közötti verseny, a nem pénzügyi szerepl k finanszírozási igényeinek optimális kielégítése. Az új
“finanszírozási termékek” kialakítását általában a szabályozási és adózási környezet, illetve ezek változása váltja
ki.
Pénzügyi instrumentum (financial instrument) A megtakarítások összegy jtését és beruházókhoz
történ eljuttatását, tágabb értelemben a gazdaság finanszírozását szolgáló konstrukció, amely mögött
valamilyen jogviszony áll. Jellemz je továbbá, hogy birtokosának közvetlenül pénzre szóló követelése, a pénz
funkcióinak részleges betölt je. Egyszerre valamely gazdasági szerepl aktívája és egy másik passzívája.
Pénzügyi kapacitás (financial capacity) Az adósok hitelfelvételi képességének azon mértéke, ahol még
anélkül tudják növelni az adósságot, hogy fizet képességük fenntartása érdekében módosítaniuk kellene
kiadásaikat.
Pénzügyi közvetít' intézmények (financial intermediaries) A vállalatok közvetett finanszírozását
szolgáló intézmények, amelyek a megtakarítók és beruházók közé ékel dnek. Ilyenek a kereskedelmi bankok,
befektetési bankok, lízing társaságok, befektetési alapok, nyugdíjalapok és biztosító társaságok. A különböz
pénzügyi szolgáltatók közötti határok elmosódásával – pontatlanul – a kifejezést használják minden pénzügyi
szolgáltatóra.
Pénzügyi mutatószám (financial ratio) Két egymással közgazdasági vagy üzemgazdasági összefüggésben
álló adat hányadosa. Speciális intenzitási viszonyszám.
Pénzügyi nehézségek (financial problems) Az a helyzet, amikor a gazdasági szerepl likviditási
problémákkal küzd és/vagy az általa használt idegen források értéke meghaladja saját vagyonának értékét.
Pénzügyi szolgáltatók (financial institutions) Olyan üzleti vállalkozások, amelyek különböz pénzügyi
szolgáltatásokat nyújtanak, pénzügyi instrumentumokkal kereskednek. Két alap típusuk van. A pénzügyi
közvetít k és a befektetési szolgáltatók.
Pénzügyi válság (financial crisis) A pénzügyi instabilitás széls séges formája. Lehet valutaválság,
bankválság, vagy ikerválság. Ez utóbbi a valutaválság és bankválság együttes, vagy egymást követ
bekövetkezése.
Piaci érték (market value) A mérlegtételeknek vagy vállalatnak adott pillalatban a piacon elérhet áron
történ értékelése.
Piaci kockázat (market risk) Annak lehet sége, hogy különböz piaci tényez k (jellemz en kamat, valuta
és értékpapír árfolyam) változékonysága miatt a bankot, vagy más piaci szerepl t veszteség ér. Mértéke az
említett tényez k volatilitásán kívül függ a bank mérlegszerkezetét l, kamatpozíciójától és a vállalt nyitott
pozícióktól.
Piaci kudarc: Azok a helyzetek, amikor a piaci racionalitás szerint viselked szerepl k közrem ködésével
egyébként tökéletes piaci körülmények között létrejöv allokáció eltér a társadalmilag optimálistól. Ezekben az
esetekben a Pareto optimális helyzethez küls (kormányzati) beavatkozással lehet eljutni.
Pontozás (Scoring) Kockázatelemzési módszer. Lényege, hogy a vizsgált objektum korábbi tapasztalatokon
és logikai következtetésen alapuló, számszer síthet kockázati tényez it azonosítja, azokat egyenként pontok
hozzárendelésével értékeli, majd az egyes tényez k jelent sége alapján adott súlyértékekkel súlyozva, az adott
pontszámokat összeadják. Az így adódó pontszám fejezi ki a vizsgált tárgy pillanatnyi kockázatát.
Potyautas probléma A közjavak fogyasztásának nem versenyz jellegéb l adódó jelenség. Ez azt jelenti,
hogy a közjavakkal történ ellátás nem korlátozható egy egyénre. A közjavakkal kapcsolatos fizetési
hajlandóság kinyilvánítása és a tényleges fizetés elszakad egymástól, így lehetséges ezek igénybevétele fizetés
nélkül is.

PPP: Public Private Partnership,a köz- és a magánszféra partnersége, amely az állam és a magánszféra olyan
együttm ködési formáját jelenti, amelyben a felek a közszolgáltatás nyújtásának és felel sségének kockázatát
együtt viselik. Ebben a modellben az állam a közszolgáltatás hosszú távú — jellemz en 20-30 éves —
biztosítását rendeli meg a magánszférától. A magántársaság felel ssége az infrastruktúra megépítése és
m ködtetése és részben a projekt finanszírozása, míg az állam és/vagy a szolgáltatás igénybe vev je
szolgáltatási díjat fizet.
PPP: Purchasing Power Parity: Lásd: vásárlóer -paritás.
Privatizáció (privatization) Bizonyos kormányzati funkciók (pl. kollektív javak biztosítása) és/vagy
vagyontárgyak magánkézbeadása.
Prociklikus (procyclical) Ha egy változó az üzleti ciklussal azonos irányba mozdul, pozitív korrelációban
van vagy hat.
Proceduális liberalizmus Olyan eszmerendszer, amely a gazdasági tevékenységek összehangolására a
legmegfelel bb eszközként a piac és a verseny er inek lehet legkiterjedtebb alkalmazását tekinti, és az állam
szabályozófunkcióját is szükséges rossznak tekinti. Dönt en az angolszász területeken volt uralkodó.
Projekt: 1. a projektekben általában eltér ismeretekkel és képességekkel rendelkez , a szervezet különböz
területein elhelyezked embereket hoznak össze olyan feladatok, tervek megvalósítása érdekében, amelyek
id ben korlátozottak, azaz valamilyen határid höz kötöttek, viszonylag újszer ek és komplexek, valamint nagy
kockázatúak, azaz a végeredményük bizonytalan.
2. Meghatározott t kejavakat vagy bevételi forrásokat megmozgató, id , költségvetés és felel sség
tekintetében behatárolt m velet, amely hozzájárul a program célkit zéseinek meghatározásához. Id ben és
térben jól körülhatárolt, összetett m szaki-gazdasági feladat, amely a világos céloknak megfelel
tevékenységek és a rendelkezésre álló er források összehangolt ésszer felhasználásával valósítható meg,
hozzá id , költség- és teljesítményértékek rendelhet k. Tervdokumentum, amely tartalmazza a világos célok,
az elvárt eredmények elérését szolgáló tevékenységek és er források, továbbá a megvalósítás szempontjából
dönt küls tényez k mérhet , koherens módon történ leírását, összefoglalását .
Prudenciális szabályozás (prudential regulation) A kereskedelmi bankok kockázatvállalását (hitelezését,
garancia nyújtását és egyéb kihelyez tevékenységét) korlátozó kötelez szabályrendszer. Középpontjában a
különböz kockázatú kihelyezésekhez rendelt t kekövetelmény (t kemegfelelés) áll. Ez azt jelenti, hogy a
bank megfelel likviditása esetén sem valósíthat minden kihelyezést. Célja a bankválságok megel zése.
Puha költségvetési korlát (soft budget constraint) Az a helyzet, amikor egy gazdasági szerepl (pl.
költségvetési intézmény, vagy állami vállalat) bevételénél többet költ, mert számíthat a hiányzó finanszírozás
költségvetési támogatás formájában történ biztosítására.
Reálkamatláb (real rate of interest) A pénz id értéke szempontjából az az eszmei átszámítási arány,
amelyek mellett különböz id pontbeli jószághalmaz elemei egymásra elcserélhet k.
Reálkonvergencia A gazdasági-társadalmi elmaradottság leküzdése, a gazdasági fejl désben történ
közeledés a legfejlettebb országok fejlettségi szintjéhez.
Reálváltozók Az árszínvonal változása hatásaitól megtisztított, volumenhatást tükröz értékmutató.
Reflexivitás A pénzügyi piacok m ködésének az a sajátossága, hogy a piaci szerepl k várakozása,
viselkedése, döntései befolyásolóan visszahatnak a piaci tényez k alakulására.
Rendszer (system) Szerves egész, amely rendszertényez k (elemek, folyamatok, struktúra és környezet)
által meghatározott.
Rendszer (regime) Formális és informális szabályok, intézmények által meghatározott m ködési mód.
Repó (repurchase agreement) Értékpapír-visszavásárlási megállapodás a jegybank és egy másik gazdasági
szerepl között, a jegybank által használt nyílt piaci eszköz. Két ellentétes irányú adásvételi ügylet együttese,
amely során az értékpapír (jellemz en állampapír) a jelenben gazdát cserél, s egyúttal egy jöv beli
(meghatározott id pontban és áron végrehajtandó) ellentétes irányú ügyletet is kötnek. Aktív repó, amikor az
els lépés a jegybank értékpapír-vásárlása, a passzív, amikor a jegybank els lépésben értékpapírt ad el. Az
ügyletek célja rövid lejáratú jegybanki hitelnyújtás, vagy jegybanki betételhelyezés.
Restriktív politika (restriction) Monetáris politika esetén a pénzmennyiség, fiskális politika esetében a
költségvetési kiadások csökkentését célzó intézkedések összessége.

Részvény (stock, share) Egy gazdasági társaság saját t kéjének bizonyos részét megtestesít értékpapír.
Tulajdonosa korlátozott felel sség tulajdonosi jogokat gyakorol és részt vehet a társaság döntéshozatali
folyamataiban.
Rezidens, nem rezidens (resident, non-resident) A nemzetközi pénzügyi statisztikákban alkalmazott
fogalompár. A rezidens olyan gazdasági szerepl , amelyet gazdasági érdekei egy adott nemzetgazdasághoz
kötnek, tekintet nélkül annak nemzetiségére.
SDR (Különleges Lehívási Jogok) Az IMF által 1969 óta m ködtetett speciális elszámolási és tartalékolási
egység, amelynek árfolyamát valutakosár segítségével határozzák meg. Használata a központi bankok közötti
elszámolásra és a fizetési mérleg deficitek kiegyenlítésére korlátozódik. Papíraranynak is nevezik.
Seigniorage A “kamara haszna”, a monetáris bázis – a törvényes fizetési eszköz és a banki tartalékok –
kibocsátásából származó állami bevétel (implicit adó), amely azon alapul, hogy a forgalomba kerül új
készpénz, illetve a jegybanki hitel erejéig a kormányzat valódi ellenszolgáltatás nélkül termékekhez,
szolgáltatásokhoz jut.
Sokk (shocks) A gazdaságot ér olyan küls (egzogén) hatás, amely letéríti a gazdaságot az egyensúlyi
pályáról.
Spekuláns (speculator) Olyan piaci szerepl , amely különböz nyitott pozíciók létesít je, különböz
hedgerek igényeinek összekapcsolója.
Stabilizáció – az egyensúlyteremtés gazdaságpolitikája. Mint ahogy az egyensúly is többféle jelentéssel bír, a
stabilizáción is sokan különböz dolgokat értenek. Eredetileg a valutaárfolyamok és az árszínvonal
stabilizálását, az értékálló pénz megteremtését értették rajta. Kés bb – a keynes-i gondolkodás hatására –
inkább a reálgazdaság ingadozásainak csillapítását, a ciklusok kisz rését jelentette. Mai szóhasználatban
leginkább a költségvetés vagy a folyó fizetési mérleg (vagy mindkett ) hiányának megszüntetését, kezelhet
mérték re való csökkentését jelenti.
Stabilitási és Növekedési Paktum: Tanácsi rendeletek, amelyek az államháztartási fegyelmet megsért
EMU-tagállamokkal szemben helyeznek kilátásba szankciókat a Gazdasági és Monetáris Unió megvalósítását
követ en.
Sterilizáció (sterilization) A devizapiaci átváltások jegybankpénzre, ezen keresztül a pénzmennyiségre
gyakorolt hatásának közömbösítése, a jegybanki eszközrendszer valamely más elemének ellentétes irányú
felhasználásával.
Stratégiai befektet' (strategic investor) Az adott vállalkozás hosszú távú m ködését, piaci pozíciójának
javulását szem el tt tartó tulajdonos.
Swap ügylet (swap transaction) Egy pénzügyi instrumentum spot és termin piacán ellentétes pozíciók
egyidej felvétele.
Szabad tartalék (free reserve) A kereskedelmi bankok üzletpolitikai, vagy prudenciális megfontolásokból a
kötelez tartalékon felüli jegybanknál elhelyezett betétei.
Szabályalapú költségvetés (rule based budgeting) Olyan költségvetési eljárás rend, amelyben a
költségvetési fegyelem biztosítását nem a mindenkori költségvetési törvényekre, hanem külön törvényekben,
esetleg társadalmi-gazdasági megállapodásokban rögzített – általában számszer en, vagy parametrikusan
megfogalmazott – szabályok követésének el írásával biztosítják.
Szabályozási kockázat (regulation risk) Annak lehet sége, hogy a pénzügyi szolgáltatókat vagy
ügyfeleiket a szabályozási környezetváltozása miatt veszteség éri.
Számlatörténet (account history) A bankok ügyfeleiknek nyújtott szolgáltatásaikat különböz
ügyfélszámlák (folyószámla, betéti számla, hitelszámla, értékpapír számla stb.) segítségével nyújtják. E
számlákon könyvelt tranzakciók fontos információkat riznek meg az ügyfélr l a bank számára.
Számvev'szék (Supreme Audit Institution) A közpénzügyi rendszerek, általában a közpénzek szabályos
és eredményes felhasználását ellen rz független intézmények. Tekintélyüknél és közjogi pozíciójuknál fogva a
pénzügyi ellen rzési rendszer csúcsán helyezkednek el.
Számvitel A gazdasági egység vagyontartalmának, valamint ezen tartalom jellemz változásai
mechanizmusainak meghatározásával foglalkozó ismeretelmélet.
Szolvencia (solvency) Egy szerepl akkor szolvens, ha eszközeinek piaci értéke fedezetet biztosít idegen
forrásaik visszafizetésére.
Szubszidiaritás: 1. Az elv azt mondja ki, hogy közösségi beavatkozás csak akkor indokolt, ha annak jelent s
túlcsordulási (spill over) hatása van.
2. A szubszidiaritás elve szerint az Európai Unión belül az ügyeket mindig azon a legalacsonyabb szinten kell
elintézni, ahol ez lehetséges. Az integráción belül az integrációs szintet, a tagállamok szintjét, a tagállamokon
belül a régiók szintjét különböztetik meg. Újabb feladatok és funkciók csak akkor vonhatók közösségi
hatáskörbe, ha azok sem a régiók, sem a tagállamok szintjén nem oldhatók meg kielégít módon.

Szuverén adósság Egy ország kormánya és/vagy jegybankja által a f költségvetés hiányának
finanszírozására felvett hitel.
Támogatás, dotáció (endowment) A gazdasági szerepl k részére küls forrásokból rendelkezésre álló
er források.
Tartalék valuta Olyan nemzeti vagy mesterséges valuta, amelyet a világon széles körben elfogadnak, így
alkalmasak egy ország nemzetközi fizetési kötelezettségeinek teljesítésére. Történelmileg az els ilyen valuta az
angol font volt. 1945 után az amerikai dollár és az 1960-as évekt l a német márka volt ilyen fizet eszköz. Az
1969-ben létrehozott SDR e funkciót nem tudta betölteni, de az 1999–2002 között bevezetett euró alkalmas
lehet ilyen funkció betöltésére.
Teljesítés – a pénzösszeg átadása a fizet fél és a kedvezményezett bankja között.
Teljesítmény-ellen'rzés (Performance audit) Az adott gazdasági szervezet m ködésének vizsgálata a
gazdaságosság, hatékonyság és az eredményesség szempontjából.
Teljesítménymutató Adott költségvetési szerv kapacitásaira, teljesítményére kiszámított feladatmutató.
Terms of trade (cserearány-mutató) Egy ország által exportált termékek árindexének és az importált
termékek árindexének hányadosa. Az egynél nagyobb érték javuló, egynél kisebb érték romló kereskedelmi
feltételekre utal.
Termin árfolyam (forward/future rate of exchange) Az az ár, amely mellett valamely pénzügyi
instrumentum, vagy áru felett rendelkezési jogot – bizonyos feltételek rögzítettsége mellett – a jöv ben,
jöv beni fizetés mellett meg lehet szerezni.
T'kemegfelelés (capital adeqacy) A bankok kockázatvállalásával arányos saját t ke követelménye.
T'keösszetétel Egy vállalkozás forrásainak saját és idegen forrásra való megoszlása.
Tökéletes piac (perfect market) Olyan feltételrendszer (modell), amelyben a piaci mechanizmus
m ködése tiszta formában vizsgálható. Fontosabb feltételei: a végtelenhez közeli számú piaci szerepl , a
szerepl k neutralitása és árelfogadó jellege, az arbitrázs lehetetlensége és a szerepl k egyforma informáltsága.
Transzfer (transfer) Olyan közvetlen kormányzati kifizetés, amely nem termelési tényez k, javak, vagy
szolgáltatások vásárlását szolgálja, hanem más jövedelemtulajdonos közvetlenül kapja.
Transzmisszió (transmission) A pénzügyi rendszernek a reálszférára gyakorolt hatása. A monetáris
transzmisszió az a hatásláncolat, amely a jegybanki kamatok megváltozásával a pénzügyi piacokon elérhet
hozamokon és árfolyamokon keresztül hatást gyakorolnak az alapvet makrogazdasági folyamatokra és végs
soron az inflációra.
Túlzott deficit: A túlzott deficitet a Stabilitási és Növekedési Paktum egy minimális határértékhez rögzítve
definiálta, amit az éves hiány 0,8–1 százalékában határozott meg. Ha középtávon a deficit e mértéket
meghaladja, az adott országot felszólíthatják óvatosabb fiskális politika folytatására.
Túlzott deficit eljárás(EDP) amennyiben egy EU tagállam túllépi a Növekedési és Stabilitási Paktumban
rögzített fiskális kritériumokat, vagy eltér a Bizottság által elfogadott Konvergencia programtól az eljárás
hatálya alá esik. Az euró-zóna tagjai az EKB-nál elhelyezett letét elhelyezési kötelezettség, a zónán kívüli
országok esetében a zónához történ csatlakozás id beni halasztása, a Kohéziós Alapból folyósított
támogatások felfüggesztése lehet a szankció.
Ügylet (transaction) A pénzügyi piacokon pénzügyi instrumentumok adásvétele. Megkülönböztetünk
azonnali és határid s ügyletet.
Üzleti biztosítók (insurance company) Olyan pénzügyi szolgáltatók, amelyek különböz kockázatok
kezelését végzik üzletszer en. Kockázati közösségeket szerveznek. Két alapvet üzletáguk az élet- és nem
életbiztosítások.
Váltó (bill of exchange) Követelést megtestesít , lejárattal bíró, forgatható értékpapír, amelyet rendszerint
nem monetáris szerepl k bocsátanak ki és amelynek alaki kellékeit és forgalmát szigorúan szabályozzák.
Valutaövezet (currency area) A valutaövezet két fogalma ismert. A tágabb meghatározás szerint
valutaövezet az az országcsoport, amelyen belül a valuták közötti átváltási kulcsok rögzítettek. A sz kebb
definíció szerint az az országcsoport, amely közös valutát használ. E közös valuta lehet egy ország törvényes
fizet eszköze, vagy valamilyen mesterséges valuta.
Valutatanács (currency board) Olyan monetáris irányítási rendszer, amelyben rögzített árfolyam mellett
kötelezettséget vállalnak minden monetáris passzíva meghatározott valutára történ korlátozásmentes átváltására. A nominális horgony szerepét a rögzített árfolyam tölti be. Kivételes helyzetekben alkalmazott
módszer.

Valutaválság (currency crisis) A pénzügyi instabilitás azon esete, amikor egy ország nemzeti valutáját ért
spekulációs támadás miatt válik instabillá a pénzügyi rendszer.
Várakozások (expectations) A gazdasági szerepl k jöv ben bekövetkez eseményekre vonatkozó
feltételezése, amelyek döntéseit közvetlenül meghatározzák.
Vásárl'er' paritás (purchase power parity) A valutaárfolyamnak a valuta vásárlóereje alapján történ
megállapítása.
Végleges adásvételi m&velet (outright) Olyan nyílt piaci m velet, amelyben – eltér en a repótól – az
instrumentumok végleg gazdát cserélnek.
Végs' cél (target of monetary policy) Olyan általános gazdaságpolitikai cél (infláció mértéke,
foglalkoztatottság mértéke), amely elérését a gazdaságpolitika, benne a monetáris politika szolgálja.
Vegyes finanszírozás olyan helyzet, amikor a kollektív jószág el állítását, vagy egy közberuházást a
közpénzügyi rendszeren kívüli forrásokból is finanszíroznak.
Vegyes gazdaság A modern piacgazdaságok különböz modelljeinek az a közös sajátossága, hogy a
magánszektor szoros szimbiózisban él a közszektorral. Ez azt is jelenti, hogy e gazdaságok koordinációs
mechanizmusaiban egyszerre van jelen a piaci, a bürokratikus és a reciprocitáson alapuló gazdasági
koordináció.
Vegyes mutatók (mixed indicators) Egy id pontra és egy id szakra vonatkozó adatokat összehasonlító
mutatók (flow/stock; stock/flow).
verseny – piaci szituáció, amelynek nagyszámú egyén és vállalat a szerepl je, s így egyikük döntései sem
befolyásolják érdemben a piaci árakat.
Volatilitás (volatility) Változékonyság, árak, árfolyamok ingadozásának jellemzésére használt fogalom.
Washingtoni konszenzus (Washington Consensus) A neoliberális gazdaságfilozófián alapuló gazdasági
cselekvési programcsomag (policy), amely a privatizáció, liberalizáció és a dereguláció hármasságán alapul,
amelynek elterjesztésében a nemzetközi pénzügyi szervezetek (IMF, Világbank) a hitelezés feltételességével
dönt szerepet játszottak. A konszenzus kifejezés a két intézmény egyetértésére utal. A fogalom 1990-ben egy
IIE konferencián született.
Zártkör& kibocsátás (private placement) A forgalomba kerül értékpapír-vásárlói el re meghatározott
szerepl k, akik legtöbb esetben stratégiai befektet k.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése