2011. január 5., szerda

fogalmak A-Likv

Abszorpció: A t keabszorpciós képesség kett s értelemben használatos fogalom. Egyrészt a külföldi
m köd t ke-vonzásra vonatkozik, azaz arra, hogy egy nemzetgazdaság mennyi m köd t két képes magához
vonzani. Másrészt a t keabszorpciós (pontosabban forrásabszorpciós) képesség azt is jelenti, hogy egy
nemzetgazdaság milyen mértékben képes hivatalos pénzügyi transzfereket felhasználni, adott id alatt. Más
szóval mekkora forrást képes átlátható és a gazdasági fejl désre gyakorolt hatás szempontjából követhet
módon felszívni az adott régió társadalmi-gazdasági fejl déséhez. A forrásabszorpciónak az EU
támogatáspolitikájában van egy fels , adminisztratív korlátja, amely az adott évi támogatásokat az adott év
GDP-jének 3,7%-ában maximálja.
Aciklikus (acyclical) Olyan változó, amely az üzleti ciklussal nem együtt mozog, vagy hat.
Adat Nem értelmezett jel, vagy jelsorozat.
Adó – törvény által megállapított, az államnak teljesítend fizetési kötelezettség, amelynek megfizetése nem
teremt az állammal szemben közvetlen jogosultságokat. A kivetés alapjától függ en különböz adónemekr l
beszélünk, úgymint egyenes (v. közvetlen) adók, illetve közvetett adók. El bbihez a jövedelemadók,
utóbbihoz a forgalmi és fogyasztási adók tartoznak. Az adók teszik ki az állami bevételek túlnyomó részét. Az
adóktól megkülönböztetjük a vámokat és illetékeket, s t – technikai és tartalmi okoknál fogva – a járulékokat
is, bár ezek mind az államháztartás bevételeit képezik.
Adóáthárítás Amikor a törvény által kijelölt adóvisel képes az adózás terheit más szerepl vel megfizettetni.
Adóék A teljes, jövedelemadófizetés el tti és a nettó jövedelem (bér) közötti különbség.
Adóeltolódás Az adó törvényekben meghatározott és és a tényleges gazdasági teher megoszlása közötti
különbség.
Adóteher-megoszlás (tax incidence) Az adó teher megoszlása. Meg különböztetjük a jogszabályban
meghatározott adóvisel t és az adózás tényleges terheivel súlytott gazdasági szerepl t.
Adósságcsapda (debt trap) Olyan pénzügyi helyzet, amikor az adós gazdasági szerepl folyó jövedelme
kisebb, mint az adósságszolgálat.
Adósságszolgálat (debt service) Egy adósság után adott id szakban esedékes kamatfizetés és
t ketörlesztések összege.
Akkomodáló politika (accomodate monetary policy) Megenged monetáris politika, amely adott
kamatláb mellett tetsz leges hiteligényt kielégít, vagyis bármilyen pénzmennyiség kibocsátására hajlandó.
Aktív bankm&veletek (asset side transactions) A bank mérleg eszközoldalán szerepl tételeket
közvetlenül érint ügyletek, amelyek lényegében a bank által gy jtött források kihelyezését jelentik.
Alapszerz'dések: Az Európai Gazdasági Közösséget (aláírták 1957-ben), az Európai Atomenergia
Közösséget (1957) megalapító szerz dések, az Egységes Európai Okmány (1986), a Maastrichti Szerz dés
(1992), az Amszterdami Szerz dés (1997) összefoglaló neve.
Aláírás (underwriting) Értékpapírok forgalomba hozatalakor rendszerint befektetési bankok
garanciavállalása – megfelel díj ellenében – arra, hogy a kibocsátott értékpapírt megvásárolják.
Alapkezel' (fund manager) Olyan pénzügyi szolgáltató, amely a meghirdetett befektetési elveknek
megfelel befektetési alapo(ka)t hoz létre.
Állam (1 state, 2 government)
1.>Egy ország (nemzetállam) területén él lakosság, az ott lév er források összessége, függetlenül annak
tulajdonjogától.
2.>A közhatalmat gyakorló és a közszolgáltatásokat biztosító végrehajtó hatalom. A kormányzati funkciók
ellátására gazdasági er forrásokat központosít.
Államadósság Az államháztartás alrendszerei hitelviszonyon alapuló tartozásainak összege. Kimutatása
alrendszerenként és a közpénzügyi rendszer egészére történik. Ez utóbbi esetben konszolidált államadósságról
beszélünk, ami azt jelenti, hogy az egyes alrendszerek egymással szembeni tartozásait kisz rik az államadósság
összegéb l.
Állapot változók (stock variable) Egy id pillanatra értelmezhet gazdasági jelenségeket leíró fogalmak.
Állapotjelz' mutatók (stock indicator) Id pontra vonatkozó adatokat hasonlítanak össze (stock/stock).

Általános kockázat (systemic risk) A hitelfelvet vagy az értékpapír egyedi jellemz it l független
kockázat.
Alul-, illetve felülértékeltség (undervaluation/overvaluation) A fogalompár két esetet ír le. Az egyik a
Bretton Woods-i rendszerben a rögzített árfolyamok és a tagországonként eltér infláció miatt kialakult
helyzet. A másik helyzet, amikor az árfolyam valamilyen irányban eltér az egyensúlyi árfolyamtól.
Anticiklikus (countercyclical) Olyan változó, amely az üzleti ciklussal negatív korrelációban van, vagy így
hat.
Aranyrúd standard Az aranyra alapozott nemzetközi pénzrendszer a két világháború között. A bels
pénzrendszerekben megkísérelték az arany visszaállítását, de lényegében az egységes nemzetközi pénzrendszer
valutáris övezetekre bomlott.
Aranyparitás (gold parity) A valutaárfolyam aranytartalom alapján történ meghatározása.
Aranystandard (gold standard) 1871 és 1914 között m ködött nemzetközi pénzügyi rendszer, amelyben a
kormányok a fontosabb valutáknak rögzített paritáson történ aranyra válthatóságát lehet vé tették. Ez
minden gazdasági szerepl számára lehetséges volt.
Aranydeviza-standard (gold exchange standard) Olyan nemzetközi pénzrendszer, amelyben az aranyra
való beválthatóság egy, esetleg néhány valuta esetében valósul meg.
Arbitrázs (arbitrage) Különbözeti ügylet. A különböz piacok közötti áreltérést kihasználva ugyanannak
az alulértékelt eszköznek vétele és felülértékelt eszköznek eladása egy-idej leg, az árkülönbözet realizálása
érdekében. Az ügylet kockázat nélküli.
Arbitrazs'r Az a piaci szerepl , aki ugyanazt az árut a különböz piacokon lényegében egyid ben veszi és
eladja. Jövedelme a különböz piacokon tapasztalható áreltérésekb l realizálódik.
Architektura Eredetileg informatikában használatos fogalom, amelyet a hardver és szoftver kombinációk
együttes leírására használnak. A pénzügyi rendszerek leírásában a hard és szoft struktúra elemek valamilyen
kombinált együttesét értjük alatta.
Árfolyam-politika (exchange rate policy) A valutaárfolyamoknak a kormányzat és/vagy a monetáris
hatóság általi befolyásolása, meghatározása. A befolyásolás közvetlenül a nominális árfolyamra irányul. F bb
eszközei a le-, illetve felértékelés, valamint az intervenvenció.
Árfolyamcélra alapozott monetáris programok (exchange rate targeting monetary progrms) Amikor
a közbens cél, valamilyen árfolyamérték követésként definiálódik.
Árfolyam marzs (bid-ask spread) A bankok által jegyzett eladási és vételi árfolyam különbözete
százalékos formában.
Árfolyamrendszer (exchange rate regime) Egy ország által a törvényes fizet eszköz árfolyamának
alakulásával kapcsolatos szabályok és intézmények összessége.
Árnyékvaluta (shadow currency) Vágtató, vagy hiperinfláció esetén a valuta demonetizálódását kísér
jelenségként más ország törvényes fizet eszköze veszi át a pénzfunkciókat.
Átlagos hátralév' futamid' (duration) Egy pénzáramlásnak (pl. egy kötvény, vagy bankkölcsön kumulált
adósságszolgálati kötelezettségei) kifizetéseik jelenértékeivel súlyozott átlagos futamideje. Nagysága az adott
pénzügyi eszköz árfolyamának érzékenységét mutatja a piaci hozamok megváltozására. Minél nagyobb az
érték, annál nagyobb az érzékenység.
Átváltási viszonyok (tade off) A trade off bizonyos célok elérésének haszonáldozati költsége. A
gazdaságban különböz irányú és jelleg er k hatnak. A folyamatokba történ gazdaságpolitikai
beavatkozások során követett célok csak egymás rovására valósíthatók meg.
Átváltható kötvény (convertible bond) Olyan pénzügyi innováció, amely révén olyan kötvényeket
bocsátanak ki, amelyek bizonyos feltételek esetén részvénnyé konvertálhatók.
Aukció (auction) Olyan értékpapír-kibocsátási technika, amikor az els dleges értékesítésre szánt
értékpapírok megvásárlására árajánlatokat kell benyújtani. A francia aukción a kibocsátó által meghatározott ár
feletti öszszes ajánlatot elfogadják. A holland aukció esetében az ajánlatok csökken sorrendjében fogadják el
az ajánlatokat a kibocsátási keret erejéig.
Azonnali árfolyam (spot rate) Jelenbeli teljesítés valuta-, devizaátváltási ügyleteknél alkalmazott árfolyam.
Azonnali ügylet (spot transaction) Az üzletkötés és a teljesítés nem válik el egymástól. Kockázata a nem
teljesülés kockázata, amely a nem teljesítés és a nem fizetés valószín ségét jelenti.
Bank fizetésképtelensége (insolvency) Ha idegen forrásai meghaladják saját t kéje és aktíváinak piaci
értékét.
Bankközi piac (interbank market) A bankok közötti jegybanki források, vagy devizaátváltások terepéül
szolgáló dekoncentrált pénzpiaci szegmens. Az ügyletek nagyon rövid lejáratúak.
Bankmérleg (bank’s balancesheet) A bank pénzügyi-vagyoni helyzetét legátfogóbban mutató számviteli
kimutatás, az éves beszámoló része. Definíció szerint állományi (stock) szemlélet , egy id pontra vonatkozó
(local date), de elemzési célokra szokás bizonyos id szakok állományából számított átlagokat is közölni.
Bankválság (bank crisis) A pénzügyi rendszer stabilitását veszélyeztet , a bankrendszer egyes tagjainak,
vagy az egész szektort jellemz likviditási, vagy szolvencia problémája.
Befektetési alap (investment fund) Olyan pénzalap, amely forrásait befektet kt l gy jti. A forrásokat a
befektetési politikában deklarált kockázatú értékpapírokba fekteti oly módon, hogy maximalizálja az elérhet
hozamot. Zárt vég alap, amely az összegy jtött forrásokat és a hozamokat az alap futamideje után szolgáltatja
vissza. Nyílt vég alap, amely esetében a futamid alatt ki- és befektetésekre egyaránt lehet ség van.
Befektet' (investor) Az a gazdasági szerepl , aki megtakarításait valamilyen pénzügyi instrumentumban
tartja.
Begy&r&zés (exchange rate pass-through) Azt mutatja, hogy a nominális árfolyamváltozás milyen
mértékben és milyen id távon módosítja a belföldi árakat. A transzmisszió fontos csatornája.
Bels' ellen'rzés (internal audit) Gazdálkodó szervezeteken belüli független funkció, amely a vállalat
tulajdonosait, az irányítási és vezetési tevékenységet segíti.
Bels' irányítási rendszer (internal control system) Gazdálkodó egységeken belüli szabályok,
eljárásrendek, m ködési elvek, elektronikus és fizikai védelmi rendszerek együttese, amely az adott szervezet
rendeltetésszer , szabályos és eredményes m ködését hivatott biztosítani.
Bels' pénz A kereskedelmi bankok tartozása, amelynek változása nem változtatja meg a magánszektor
nettó vagyonát.
Benchmark A pénzügyekben két értelmezésben használják:
1._Ellen rzési módszer, amikor a bank tevékenységét valamilyen meghatározó, jellemz en küls , értékekhez
hasonlítják.
2._A pénzpiacon irányadó kondíciókat nevezik benchmarknak.
Bennfentes kereskedelem (insider trading) Még nyilvánosságra nem került információk felhasználásával
megvalósított adásvétel pénzügyi piacokon.
Beruházó (investor) Olyan gazdasági szerepl , aki valamilyen konkrét gazdasági cél érdekében fizikai és
szellemi t két halmoz fel.
Beszedés – olyan fizetési tranzakció, amelyben a kedvezményezett saját bankján kezdeményez oly módon,
hogy a kedvezményezett és a fizet err l el zetesen megállapodott.
Betétbiztosítás (deposit insurance) A bankok betéteseit véd intézmény, amely azt biztosítja, hogy
bankok cs dje esetén meghatározott összeghatárig a betétesek követeléseit kifizetik.
Betéti kártya – olyan fizetési kártya, amellyel annak tulajdonosa folyószámla egyenlege erejéig fizethet, vagy
vehet fel készpénzt.
Bimetallizmus (bimetallism) Olyan fémpénzrendszer, ahol a forgalmi eszköz funkciót egyid ben két
nemesfém (arany és ezüst) tölti be.
Bruttó elszámolási rendszer (gross settlement system) A fizetési rendszer olyan megoldása, amikor az
elszámolás és a kiegyenlítés tételenként történik. Amennyiben van elegend fedezet, akkor a tranzakció a
küldés id pontjában véglegessé válik. Kétféle megoldás létezik. A késleltetett kiegyenlítés esetén az üzleti nap
meghatározott id pontjában (jellemz en nap végén) történik a végleges kiegyenlítés. A valós idej
rendszerekben (real time) a kiegyenlítés folyamatos. Jelent s technikai likviditási igénye van, a nem fizetések
kockázata kisebb.
Buborék (bubble) A pénzügyi piacok jelensége. Azt jelenti, hogy a különböz instrumentumok
árfolyamának növekedése elszakad az instrumentumok értékét hosszú távon meghatározó reál-
(fundamentális) tényez kt l. A buborékok általában az instrumentumok keresletét kiváltó átmeneti hatás
(várakozások, spekuláció, alternatív befektetési lehet ségek átmeneti lehetetlenülése stb.) eredményeként
alakulnak ki, kipukkanása azt jelenti, hogy az instrumentum árfolyama a kiinduló árfolyam alá zuhan.
Cadbury-jelentés (Cadbury-report) Az 1990-es évek elején Angliában alakult bizottság, amelyet névadója
vezetésével az Egyesült Kirányság Pénzügyi Számviteli Tanácsa, a Londoni T zsde és angol számviteli
szakért k alakítottak meg. A bizottság tevékenysége, jelentései a vállalatvezetés új problémáival, kihívásaival
foglalkozik. E bizottság részletesen foglalkozik a corporate governmence és a bels irányítási rendszer
problémáival.
Cash flow (pénzáralmás) Két értelemben használatos a magyar pénügyi szaknyelvben:
1._A pénzügyi kimutatás egyik eleme, a pénzforgalmi mérleg.
2._Pénzáramlás, amelyet egy gazdasági esemény vált ki, és amely az adott gazdasági esemény értékelésének
alapja.
CD (certificate deposit) A CD olyan bank által kibocsátott rövid lejáratú, másodlagos piaccal rendelkez –
tehát forgalomképes – pénzpiaci instrumentum, amellyel a bank a nem monetáris szerepl kt l kíván
jegybankpénzhez jutni. A pénzpiacokon forgó instrumentumok (más bankok által kibocsátott CD-k,
kincstárjegyek, és más jegybankképes értékpapírok) alkalmasak arra, hogy függetlenítsék a kereskedelmi bankokat a jegybankpénz-tartás kényszerét l.

Corporate governance Testületi irányítás, a koordinációnak a reciprocitáson alapuló módja. Nagy
gazdasági szervezetek (els sorban vállalatok), újabban a kormányzati szektor olyan új irányítási paradigmája,
amely arra épül, hogy a szervezet megfelel m ködését az azt körülvev érdekhordozókat tömörít irányító
testület és a hatékonyan m köd bels irányítási rendszer képes garantálni. Az angolszász rendszerekben
alakult ki.
Csekk (cheque) Készpénzkímél fizetési eszköz, amely tulajdonosa valamely bank számlájának terhére
történ fizetésre szólít fel.
Defláció (deflation) Olyan pénzhiány, amely az általános árszínvonal csökkenését és ezen keresztül a
kibocsátás visszaesését eredményezi.
Denomináció (denomination) Egy pénzügyi instrumentum valutaneme. Annak esedékességekor ebben a
valutanemben kell az instrumentum által megtestesített kötelezettséget teljesíteni.
Dereguláció (deregulation) A kormányzati szabályozás azon elemeinek enyhítése, vagy megszüntetése,
amelyek különböz piaci szegmensekre való be- és kilépés, az ott követend magatartás kötelez érvény
meghatározására irányul.
Derivatívák (derivatives) Olyan pénzügyi instrumentumok, értékpapírok, határid s t zsdei kontraktusok,
banki szerz dések, melyek értéke az alap instrumentumok, ügyletek teljesülését l függ.
Devizabelföldi, devizakülföldi Jogi fogalompár. A devizabelföldi olyan gazdasági szerepl , amely
tevékenysége egy adott ország deviza jogszabályainak hatálya alá esik. A devizakülföldire az adott ország
devizaszabályai nem vonatkoznak.
Dezintermediáció (disintermediation) Az a folyamat, amikor a pénzügyi közvetít k súlya csökken a
vállalatok finanszírozásában és a közvetett megoldások helyett a közvetlen finanszírozás kerül el térbe.
Döntési késedelem (decision lag) Az az id , amely egy kormányzati akció megfelel el készítéséhez
szükséges.
Egzogén változók (exogenous variables) A vizsgált rendszer törvényszer ségein kívüli tényez k szabályai
szerint m köd változók.
Egységes bels' piac: A regionális gazdasági társulások azon formája, a közös piacnak olyan továbbfejlesztett
változata, amelyben a részt vev országok közötti kapcsolatokban a négy szabadság megvalósítása (az áruk, a
szolgáltatások, a munkaer és a t ke akadálytalan mozgása) mellett az ún. láthatatlan akadályokat (fizikai,
fiskális és technikai) is lebontják.
Egységes Európai Okmány (SEA) 1986-ban, Hágában, illetve Luxemburgban aláírt okmány, amely az EK
addigi alapszerz déseit jelent sen továbbfejlesztette, és része az els dleges jognak. Ezen egységes okmány
átfogó módosítására eddig 1991-ben Maastrichtban, 1997-ben Amszterdamban és 2000-ben Nizzában került
sor.
Egyedi kockázat (particular risk) Konkrét hitelfelvev höz vagy kibocsátóhoz kapcsolódó kockázat.
Egyenes árfolyam (one currency’s rate of exchange expressed in US$) Olyan árfolyamjegyzés,
amelyben vagy a hivatkozott, vagy a hivatkozási valuta az amerikai dollár.
Egyensúlyi árfolyam (equilibrium rate of exchange) Adott valuta keresletét és kínálatát mennyiségileg
azonossá tév árfolyam. Tökéletesen rugalmas árfolyamrendszerben önszabályozó módon szabályozza az
ország küls pénzügyi egyensúlyát.
Egyszint& bankrendszer (one-tire banking system) A korai kapitalizmusra jellemz bankrendszer,
amelyben a bankok tevékenységét nem szabályozták. Minden bank saját magára szóló váltót – klasszikus
bankjegyet – bocsátott ki, amelynek aranyra (pénzre) történ beváltására kötelezettséget vállalt.
Elektronikus pénz (e-money) Intelligens kártyán, vagy számítógép adattárolóján elektronikusan tárolt
érték, amely a tárolt érték kibocsátójával szembeni követelést testesít meg, és amelyet a kibocsátó
közrem ködése nélkül át lehet ruházni.
Elektronikus pénztárca Az elektronikus pénztárca alatt az intelligens kártyán szerepl e-pénzt értik.
Ellen'rzés (általános) (control and audit) A gazdaságban kialakult funkció, amely a gazdasági egység
céljainak, különböz folyamatainak szabályszer , eredményes és hatékony megvalósulását hivatott biztosítani.
Az ellen rzés az irányítási és vezetési funkció része, de intézményesülhet is. A közpénzek felhasználását korai
id kt l fogva külön szervezet ellen rizte. A hitelpénzrendszer m ködésében az intézményesült ellen rzési
funkciók egyre nagyobb szerepet töltenek be.
Ellen'rzés (Audit) Tevékenység, funkció, amely a vizsgálat tárgyát utólagosan, meghatározott
technikákkal, tevékenységi szabályokkal és eljárásrenddel elemzi. A tevékenység célja, hogy az elemzésfelhasználója megbizonyosodjon arról, hogy a vizsgált objektum m ködése, az ott folyó tevékenységek
megfelelnek-e a kit zött céloknak, a küls és bels szabályoknak, normáknak. Vizsgálja a bels irányítási
rendszer min ségét. A tevékenység feltárja azokat a kívánt állapottól való eltéréseket, amelyek korrekciós
intézkedéseket tesznek szükségessé. E funkció eredményességének feltétele a függetlenség.

Ellen'rzés (Check) Egy konkrét állapotnak az elvárt állapothoz történ tényleges viszonyítása.
Ellen'rzés (Control) Szervezet, folyamat, projekt irányítási, vezetési célú folyamatos, ellen rzési pontokat
(check point), nyomon követési rendszereket (monitoring), szabályozási rendszereket, visszacsatolásokat,
szervezési és szervezeti megoldásokat alkalmazó eszközrendszer m ködtetése, amely a kit zött célok
teljesítését, a nemkívánatos események elkerülését és a szabályszer m ködést biztosítja.
Ellenüzletek Olyan speciális külkereskedelmi üzletek, amelyek esetében a fizetésben a pénznek korlátozott
szerepe van, amelynél a fizetés részben, vagy egészben áruval történik.
Els'dleges kibocsátás (placement) Valamilyen értékpapír forgalomba hozatala. Az els dleges kibocsátás
“színhelyét” els dleges piacnak nevezik.
Elszámolás – a fizetési megbízások bankok közötti továbbítását, egyeztetését és visszaigazolását jelenti amely
során kialakítják a teljesítés alapját szolgáló végs pozíciót.
Elszámolási számla (clearing account) A klíringrendszer tagjai részére az elszámolási rendszerben
vezetett számla az aktuális pozíció nyilvántartására.
Elszámolóház (clearing house) Olyan szervezet, illetve adatfeldolgozó mechanizmus, amely pénzügyi
intézmények fizetési megbízásai és egyéb pénzügyi kötelezettségei elszámolására szolgál.
Emisszió (issue) Az ország törvényes fizet eszközének kibocsátása.
Endogén változó (endogenus variable) A vizsgált rendszer bels törvényszer ségei által meghatározott
tényez k.
Erkölcsi kockázat (moral hazard) Modern mikroökonómiai fogalom, azt az esetet írja le, amikor két
gazdasági szerepl (pl. hitelfelvev és bank; vagy bank és betétes) közötti szerz dés megkötése után az egyik
fél cselekedeteivel hatással van a másik szerz d fél “nyereségére”, azonban ez utóbbi nem tudja ezeket a
cselekedeteket megfigyelni és/vagy megakadályozni.
Értékpapírosítás (securitatization) Az a pénzügyi innovációs folyamat, amikor a bankok
forgalomképtelen hitelszerz déseiket másodlagos piacon eladható követelésekké alakítják át. Ez jellemz en
valamilyen kötvény formát ölt.
Érték(papír)t'zsde (stock, secutity exchange) Koncentrált, szervezett és szabályozott másodlagos piac,
ahol meghatározott szerepl k (t zsdetagok), saját számlára és más szerepl k megbízásából meghatározott
(oda bevezetett) értékpapírokkal kereskednek. A t zsde gazdasági társaságként, vagy nonprofit intézményként
m ködik. A speciális szabályozás lényegi eleme a t zsdei kibocsátók extra információszolgáltatási
kötelezettsége, a bennfentes kereskedelem üldözése, valamint bizonyos mérték árfolyamváltozás esetén a
kereskedés felfüggesztése.
Euro-dollár (eurodollar) Az USA-n kívüli bankszámlákon tartott dollár. Az elnevezés arra utal, hogy ezek
az összegek eredetileg dönt en az európai bankokban összpontosultak.
European Currency Unit (ECU) európai elszámolási egység Európai Valuta Egység, az euró
bevezetése el tti mesterséges elszámolási egység, klíring valuta, amely részlegesen betöltötte a pénz funkcióit.
Európai Parlament: Az Európai Közösség legf bb ellen rz szerve, amely korlátozott jogalkotói
jogosítványokkal is rendelkezik. Jogalkotói hatásköre folyamatosan b vül.
Expanzív politika (expansion) Monetáris politika esetén a pénzmennyiség, fiskális politika esetében a
költségvetési kiadások növelését célzó intézkedések összessége.
Fedezeti ügylet (hedge) Pénz-, vagy devizapiaci ügylet, amelynek célja nyitott pozíció lezárása.
Fel-, illetve leértékelés (revaluation, devaluation) A hazai pénznem értékének devizahatósági döntéssel
történ növelése, illetve csökkentése. Az el bbi a direkt árfolyamjegyzésben árfolyamcsökkenéssel, az utóbbi
növekedéssel jár.
Fel-, illetve leértékel'dés (appreciation and depreciation of exchange rate) A hazai pénznem
árfolyamának a piaci folyamatok eredményekénti növekedése, illetve csökkenése. Az el bbi a direkt
árfolyamjegyzés csökkenésével, az utóbbi növekedésével jár.
Felvigyázás (oversight) A jegybanktól független szervezetek által üzemeltetett fizetési rendszerekkel
kapcsolatos monetáris hatósági felügyeleti funkció. A felvigyázás tárgya a fizetési rendszerek (regime), tagok,
szabályok, eljárások, eszközök összessége.
Fiskális harmonizáció: A tagállamok adórendszereinek közelítése egymáshoz.
Fiskális kapacitás Adott adórendszer esetén egy kormányzat által beszedhet adóbevétel.
Fiskális kritériumok Az EMU 3. szakaszának megvalósítását és a közös valuta fenntartását biztosítja, ha a
tagországok, illetve a monetáris rendszerhez csatlakozni kívánó országok költségvetési deficitje nem haladja
meg a GDP 3%-át, az államadósság pedig a GDP 60%-át.
Fiskális politika: A makrogazdasági, azon belül a pénzügyi politika azon eszköze, amely a gazdaság
szerepl inek magatartására, gazdasági aktivitására, a kormányzati kiadások és az adózás irányításán keresztül
kíván hatni.
Fizetési és elszámolási rendszer (settlement system) Azon eszközök, megállapodások, pénzforgalmi
szolgáltatást (közvetítést és kiegyenlítést) végz szervezetek összessége, amely biztosítja a fizetési forgalom
lebonyolítását és a pénzügyi piacok instrumentumainak cseréjét.
Folyamatváltozók (flow) Egy meghatározott id szakra értelmezhet gazdasági jelenségeket leíró fogalmak.
Folyamatjelz' mutatók (flow indicators) Egy-egy id szakra vonatkozó adatokat hasonlítanak össze
(flow/flow).
Föderalizmus Olyan államberendezkedés, amely megosztja a felel sséget a központi hatóságok és a helyi
hatóságok és/vagy önkormányzatok között.
Fundamentális tényez'k (fundamentals) Olyan – jellemz en – reáltényez k, amelyek meghatározzák
egy pénzügyi instrumentum értékét.
Funding A bankok idegen források beszerzésére irányuló tevékenysége.
Függetlenség (Independence)
1._A jegybankok esetében azt a tényleges, általában jogilag is alátámasztott helyzetet jelenti, amikor a
monetáris politika önállóságra tesz szert a fiskális politikával szemben. Ezen intézmény a monetarista
gazdaságfelfogás egyik intézményesülése.
2._Az ellen'rzési (audit), felügyeleti funkció elengedhetetlen sajátossága, amely feltételezi az ellen rnek az
ellen rzött folyamaton kívüliségét és küls befolyásolhatatlanságát.
G5 (Group of 5) Ötök csoportja Legfejlettebb 5 ipari ország legfels bb szint politikai konzultációs fóruma.
USA, UK, Franciaország, NSZK, Japán részvételével.
G7 (Group of 7) Hetek csoportja Legfejlettebb 7 ipari ország legfels bb szint politikai konzultációs
fóruma. USA, UK, Franciaország, NSZK, Japán, Kanada és Olaszország részvételével.
G8 (Group of 8) Nyolcak csoportja Legfejlettebb 7 ipari ország legfels bb szint politikai konzultációs
fóruma Oroszországgal kiegészülve.
G20: A 2007-2008-as pénzügyi válság után a globális koordinációba bekapcsolódott további 12 ország,
amelyek meghatározó sdzerepet játszanak az új nemzetközi pénzügyi architektúra kialakításában. A
legfontosabbak az ún. BRICK országok.
GAAP (General Accepted Accounting Principles) Az Egyesült Államokban használatos számviteli
standardok.
GDP (Gross Domestic Product – bruttó belföldi termék): A nemzet számára az országban folytatott
gazdasági tevékenységb l származó javak és szolgáltatások pénzértékének egy lehetséges mértéke. Háromféle
megközelítésben számítható. 1: Az egy nemzetgazdaságban egy év alatt létrehozott bruttó jövedelem a nem a
termeléshez felhasznált folyó szolgáltatásokból származó ún. transzferjövedelmek nélkül (munkabér +
t kejövedelmek + amortizáció) a készletértékeléssel kiigazítva. 2. A végs vásárlásokat megtestesít , tehát a
közbens termékekre fordított kiadások nélkül vett fogyasztási és beruházási kiadások összege mínusz az
export. 3. Az egyes iparágak termékeinek összege.
GFS (Government Financial Statistics) Az IMF által kifejlesztett államháztartási statisztikai rendszer,
amely keretében minden tagország rendszeres adatszolgáltatásra kötelezett. A rendszer kategóriái a monetáris
helyzet felmérésére, az államháztartás finanszírozási szükségleteinek kimutatására irányulnak. A GFS -számítás
alapelve a hiányfinanszírozási tételek kisz rése mind a bevételi, mind a kiadási oldalon, azaz az összes bevétel
nem tartalmazza sem a nemzetközi, sem a hazai piacon felvett hiteleket, s a kiadásokban sem jelennek meg az
adósságok t ketörlesztései, valamint az értékpapír visszavásárlások. A GFS egyenleg számításakor azonban a
bevételek a privatizációs bevételekkel együtt jelennek meg és a nettó kamat kiadások vagy bevételek szintén
szerepelnek az egyenlegben.
Globalizáció A t kés rendszer nemzetköziesedésének új szakasza. Lényege a pénzügyi és kereskedelmi
liberalizáció, amely eredményeként a globális vállalatok profitmaximalizáló tevékenységüket világméretekben
végzik, kikerülve az egyes nemzetállamok kontrollját. Következménye a nemzetállamok gazdasági
szuverenitásának csökkenése.
GNI (Gross National Income – bruttó nemzeti jövedelem): Egy nemzetgazdaság gazdasági
szerepl inek egy év alatt az els dleges elosztás során akár külföldr l, akár belföldr l megszerzett összes bruttó
jövedelme. GDP +a hazai gazdasági szerepl k külföldi munka- és t kejövedelme – a külföldi gazdasági
szerepl k hazai munka- és t kejövedelme. Az EU a 2000-es évek elején áttért e mutató számítására és egyre
több, korábban GDP alapon kalkulált köszöbszám alapja a GNI lett.
Government Financial Statistics (GFS) Az IMF által kidolgozott kormányzati pénzügyi statisztikai
rendszer. A kormányzati bevételeket és kiadásokat és a hiány mutatóit meghatározott standardok alapján
csoportosítják.
Határid's ügyletek (forward, futures) Az ügylet kötése és teljesítése id ben eltér egymástól. A határid s
ügylet piaci (árfolyam- és kamatláb-ingadozás) kockázatoknak és a nem teljesítés kockázatának van kitéve.
Hatékony piac (efficient market) Egy pénzügyi piaci szegmenst akkor tekintünk hatékonynak, ha az ott
érvényesül hozamok, jellemz en árfolyamok, azonnal reagálnak minden új nyilvános információra.
Hedger Az a piaci szerepl , amely a piaci kockázat fedezését végzi határid s nyitott pozíciók létesítésével és
lezárásával.
Herfindhal–Hirschmann-index (HHI) A piaci szerkezet jellegét kifejez mér szám. Az egyes iparágak,
tevékenységek koncentrációját kifejez mutató, amely az egyes piaci szerepl k piaci részesedései négyzetének
összege. Maximális értékét az egyszerepl s piaci szerkezetben veszi fel. A maximális érték 1002=10_000 A
konvenciók szerint 1000 feletti érték esetén koncentrált piacról beszélnek.
Heterodox monetáris program (heterodoxial monetary programme) Árfolyam célra irányuló
monetáris célrendszer, amelyben egyéb nem monetáris célok is (árstop, bérstop stb.) is megtalálhatók.
Hitel (advance) Meghatározott, vagy várható pénzbevétel ellenében nyújtott kölcsön.
Hitel (credit) Egy kés bbi visszafizetés ellenében, közvetlen, vagy közvetett formában mások kiadásait
finanszírozzák.
Hitel (loan) A kölcsönadó (hitelez ) által a kölcsönvev nek (hiteladósnak) nyújtott pénzügyi kölcsön.
Hitel – pénzteremt', pénzújraelosztó – money-creating credit, money-redistributing credit A
pénzteremt hitel a bankrendszer tartozásának növekedését, a pénzmennyiség növekedését eredményezi. A
pénzújraelosztó hitel forrása a magánszektor megtakarítása, a bankszektor tartozása nem változik.
Hiteladagolás(credit crunch) A bankok az általános konjunkturális helyzet miatt nem elégítik ki a
hiteligényl k által támasztott hitelkeresletet, holott a piacon ehhez elegend likviditás van.
Hiteladagolás(credit rationing) Amikor egy bank a hiteligényl vel kapcsolatos elégtelen, vagy negatív
információk miatt nem elégíti ki annak hiteligényét még akkor sem, ha a kért hitelre a szokásosnál magasabb
kamatot számíthatna fel.
Hitelesség (creditability) A piaci szerepl k bizalma azzal kapcsolatosan, hogy gazdaságpolitikai
döntéshozóknak a meghirdetett gazdaságpolitikának megfelel eljárásokat követnek, akciókat foganatosítanak.
Hitelintézet (credit institution) Els sorban jogi kategória, amely a szektor speciális szabályozása alá es
pénzügyi szolgáltató vállalatok meghatározását szolgálja. A hatályos magyar szabályozás szerint a hitelintézet
az a pénzügyi intézmény, amely betétet fogadhat el a nyilvánosságtól és pénzforgalmi szolgáltatást nyújt.
Hitelkockázat (credit risk) Annak lehet sége, hogy a kihelyezett hiteleket kamataikkal együtt az adósok
nem, vagy nem a megállapodott feltételek szerint fizetik vissza. Meghatározói az ügyfél és ügylet kockázat.
Hitelmin'sítés (rating) Követelések elemzése, osztályozása a fennálló hitelezési kockázat, illetve várható
hitelezési veszteségek alapján.
Hitelpolitika (credit policy) A hitelfeltételek, kamatlábak meghatározására, szabályozására, befolyásolására
irányuló kormányzati cselekvések és eszközök összessége, amely kiterjed a külföldi kölcsönök nyújtására is.
Hodrick–Prescott-sz&r'Az empirikus makroökonómiában széleskör en alkalmazott simítási eljárás,
amelynek használata révén jól elkülöníthet vé válik egy id sor mögött húzódó hosszú távú trend. A számítási
eljárás eredményeként az eredeti id sor varianciája minimális lesz a trend körül, ám a számítások során
figyelembe kell venni a trend második differenciáira felírt korlátozást is. A módszerre csak a legutóbbin
id kben terel dött figyelem: Robert Hodrick és Edward C. Prescott 1997-ben publikálták tanulmányukat,
amelyben az Egyesült Államok második világháború utáni üzleti ciklusait elemezték az általuk kifejlesztett
eszköz segítségével, habár a módszer els megfogalmazása az 1980-as évekre datálódik.
Horgony (anchor) Az a nominális makroökonómiai változó (bérek, árfolyam, pénzmennyiség), amely
elérését egy stabilizációs politika közvetlenül megcéloz annak érdekében, hogy az referenciaként szolgáljon az
inflációs várakozások leh tésében, “lehorgonyzásában”. A nominális horgony a monetáris politika közbüls
céljait jelenti.
Horgonyvaluta (anchor currency) Olyan stabil valuta, amelyhez egyszerre több lebeg
árfolyamrendszerrel rendelkez ország valutája árfolyamát kötik.
Id'beli késedelem (time lag) Jellemz en a különböz stabilizációs politikák (monetáris és fiskális)
hatékonyságát korlátozó jelenség. Különböz pénzügypolitikai beavatkozások megvalósítása és kívánt hatása
bekövetkezése közötti id .
IFAC Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége, amely az ellen rzés különböz területeivel kapcsolatos
standardok és módszertanok kidolgozását szervezi és szponzorálja.
IFRS 2001-ben kezd dött el a Nemzetközi Számviteli Standard Bizottság (IASC) átszervezése, melynek
nyomán létrejött a Nemzetközi Számviteli Standard Testület (IASB). Ennek feladata volt, hogy felülvizsgálja a
nemzetközi számviteli standardokat (IAS), amelyek egyes esetekben átdolgozást igényeltek, követve a lezajlott
gazdaságpolitikai változásokat, illetve figyelembe véve azt a tényt, hogy az Egyesült Államok nemzeti
számviteli standardja, az US GAAP eléggé szilárd ahhoz, hogy egyik ajánlást sem lehet általánossá tenni. Az
Egyesült Államoknak és a Nemzetközi Számviteli Standard Testületnek elég világos igénye azonban az, hogy
ezeket közelítsék egymáshoz és id vel egy egységes és világszerte elfogadott számviteli standardot alakítsanakki. Ennek a munkának volt els lépése az IAS-ek felülvizsgálata, és a létrejöv új standardokat már
nemzetközi beszámolókészítési standardok (IFRS) néven adják közre.

Ikerdeficit (twin deficit) A központi költségvetés és a folyó fizetési mérleg ugyanabban az id szakban
bekövetkez deficitje, illetve azonos irányú és mérték pozíció romlása.
Ikerválság (twin crisis) Egyszerre, vagy egymás után bekövetkez valuta- és bankválság.
IMF 1944-ben Bretton Woods-ban létrehozott nemzetközi pénzügyi szervezet. Eredeti célja az
aranydeviza-standard m ködésének támogatása. Jellemz , hogy a szervezet Alapokmánya jelentette e
nemzetközi pénzrendszer fundamentumát. A Bretton Woods-i pénzrendszer felbomlása után az intézmény
feladata és tevékenysége módosult és heves viták tárgya. Szerepet vállalt az 1980-as évek nemzetközi
adósságválságának kezelésében. Jelenleg a globális pénzügyi rendszer stabilitásának biztosítását tekinti alapvet
küldetésének.
Incidencia Juttatások vagy adóterhek megoszlása az egyes társadalmi rétegek, vagy jövedelmi csoportok
között.
Indexálás Pénzkövetelések, konkrét árak, bérek, nyugdíjak valamilyen belföldi árindexhez vagy
devizaárfolyamhoz történ kötése, annak változásához való folyamatos igazítása.
Indexszámok (indexes) Közvetlenül nem összesíthet adatok összetett összehasonlító viszonyszámai.
Indikátorok: 1. olyan gazdasági, pénzügyi változók, amelyek el zetes információt nyújtanak a gazdaság
állapotáról, és segítenek el re jelezni a jöv beni folyamatokat.
2. a programok, illetve projektek céljának, teljesítményeinek számszer sítésére alkalmas pénzügyi vagy fizikai
mutató. A programok céljainak számszer sítésére négyszint mutatórendszer használható: 1. inputmutatók
(bemenet vagy forrásmutatók) – a támogatás egyes szintjeinek (program/prioritás/intézkedés/projekt)
költségvetésére vonatkoznak, 2. outputmutatók (kimenetmutatók) – a tevékenységre vonatkoznak (például
megépített út hossza, a támogatott cégek száma), 3. eredménymutatók – a program azonnali, közvetlen
hatásaira vonatkoznak. A közvetlen résztvev ket, illetve igénybevev ket érint változásokról nyújtanak
információt, 4. hatásmutatók – a program olyan következményeire utalnak, amelyek a résztvev kre gyakorolt
közvetlen és azonnali hatáson túl jönnek létre.
Inflációs adó Az állam olyan látens bevétele, amely az infláció jövedelemátcsoportosító hatásából adódik. Az
infláció növekedése – adott adókulcsok mellett is – hamarabb emeli meg az adóbevételeket, mint ahogy a
többi gazdasági szerepl ezt az állammal szemben érvényesíteni tudja. Pl. az állami beszállítók által alkalmazott
árakban vagy az állami alkalmazottak béreiben.
Inflációs célkövetés (inflation targeting) Olyan monetáris politikai keret, amikor a jegybank explicit
módon deklarálja a jöv beni inflációra vonatkozó célkit zését és politikáját e célnak rendeli alá.
Inflációs ráta (rate of inflation) Az általános árszínvonal változásának mértéke. A pénz id értéke
szempontjából az az eszmei átszámítási arány a különböz id pontban rendelkezésre álló pénzek között,
amely mellett azok azonos jószághalmazt képviselnek.
Információ – a bizonytalanságot csökkent , jelentéssel bíró adat. Értelmezése, felhasználása függ a
befogadótól, képességeit l, meglév tudásától, értékrendjét l és az adott helyzett l. A hozzá kapcsolódó
költségek figyelembe vétele egyre nagyobb szerepet játszik a gazdasági szerepl k m ködésében.
Ingadozási sáv (band of fluctuation) Egy ország devizaárfolyamának ingadozását behatároló alsó és fels
érték, amely az árfolyamrendszert l függ en a monetáris hatóság deklarációja, vagy nemzetközi egyezmények
által meghatározott.
Intervenció (intervention) A jegybank által, valamilyen árfolyamcél tartása érdekében megvalósított,
devizapiaci adásvétel.
Intervenciós valuta (intervention currency) Olyan konvertibilis valuta, amelynek eladását, vagy vételét
több ország használja az árfolyammozgások kiegyenlítését szolgáló devizapiaci beavatkozásra.
Intézményi befektet' (institutional investor) Olyan pénzügyi szolgáltató vállalatok (magánnyugdíjalapok,
üzleti biztosítók, befektetési alapok), amelyek kisbefektet kt l összegy jtött forrásokat fektetik be.
Méretüknél fogva alkalmasak a befektetések fajlagos tranzakciós költségeinek minimalizálására és
kockázatmegosztásra.
INTOSAI A legf bb ellen rzési intézmények (SAI), az ENSZ szakosított szervezeteként m köd
világszervezete. Kilencedik kongresszusán, 1977-ben, fogadták el az úgynevezett Limai Nyilatkozatot, amely
deklarálta a számvev székek tevékenységének alapelveit és amely alapján a világszervezet tagjai széles kör
szakmai együttm ködést folytatnak. A legfontosabb terület a különböz ellen rzési standardok kialakítása.
Irányadó instrumentum (benchmark instrument) A jegybank legfontosabb nyílt piaci m veletének
eszköze (rendszerint rövid lejáratú betét vagy hitel), amely segítségével az optimálisnak tartott kamatszintet a
pénzpiacokra
gyakorolt közvetlen befolyással érvényesíteni igyekszik.

Irányelv (directive) Olyan EU-jogszabály, amelyet a Tanács vagy a Bizottság ad ki valamennyi tagországra
érvényesen, de a teljesítés módját a tagországok jogalkotására bízza.
Járadékvadászat (rent seeking) A gazdasági szerepl k viselkedésének az a típusa, amikor azok
jövedelmüket nem a kibocsátás optimalizálásával, hanem monopolhelyzetek fenntartásával és/vagy
kormányzati támogatások megszervezésével igyekeznek növelni.
Jegyzés (underwriting, subscription)
1._értékpapír esetén annak els dleges kibocsátása során a vev k vételi szándéknyilatkozata.
2._valuták, devizák esetén az átváltással foglalkozó pénzügyi szolgáltatók által kínált árfolyam.
Jelenérték (present value, PV) Különböz id pontokban rendelkezésre álló pénzek közös nevez je az
elemzés pillanatában. Eszközök, befektetések értékelésére használatos.
Jelzés (signaling) Az információ közgazdaságtana által használt fogalom, amely arra utal, hogy a gazdasági
szerepl knek módjuk van többletinformációhoz juttatni partnerüket. A jelzésnek általában költsége van.
Jöv'beni érték (future value, FV) Eszközök, befektetések értékelésének és az el rejelzésnek egyik
eszköze. A különböz id pontokban
rendelkezésre álló, vagy befektetett pénzek egy meghatározott jöv beni id pontjára számított értéke.
Kamatparitás (interest parity) Egy külföldi pénzközpontban az adott országra vonatkozó kamatláb
különbség egyenl az illet ország valutája határid s árfolyamának diszkontjával, vagy prémiumával. A
diszkont a spot árfolyammal szembeni negatív, a prémium azzal szembeni pozitív határid s árfolyameltérés.
Kartéziánus a tiszta ész logikáján nyugvó.
Káros adóverseny (harmful tax competition) Különböz adóztatási joggal rendelkez kormányzatok
(nemzetállamok, helyi önkormányzatok) olyan magatartása, amikor a beruházók vonzása és/vagy megtartása
érdekében adózási könnyítéseket vezetnek be.
Kártyam&velet – olyan készpénz nélküli fizetési mód, amelyben vagy betéti, vagy hitelkártyával teljesít a
fizet fél.
Kényszerforgalmú pénz (fiat money) Olyan törvényes fizet eszközként deklarált pénz, amelynek nincs
bels értéke.
Kereskedelmi bank, más rendszerekben betéti bank (commercial, deposit bank) Monetáris pénzügyi
közvetít , amely betéteket gy jt, hiteleket nyújt és a gazdaság nem pénzügyi szerepl i számára elszámolási
számlát vezet.
Keresleti korlát (demand constraint) A piacgazdaság azon sajátossága, hogy miközben mikroszinten a
vállalatok jövedelmük maximalizálása érdekében kibocsátásuk növelésére, költségeik visszafogására
kényszerülnek, eközben makroszinten termékeik eladása nehézségbe ütközhet. Ennek oka, hogy legfontosabb
költségtényez jük, a bér, a végs kereslet legfontosabb komponense.
Keresztárfolyam (cross exchange rate) Olyan árfolyamjegyzés, amelyben sem a hivatkozási, sem pedig a
hivatkozott valuta nem az amerikai dollár.
Készpénzhányad (cash ratio) Az az egynél kisebb érték, amely azt mutatja, hogy a sz kebb értelemben
vett pénzmennyiségen belül, mekkora a készpénz aránya. Ez függ a fizetési rendszer fejlettségét l,
szokásoktól, a gazdasági szerkezett l és nem utolsósorban a bankrendszerrel szembeni bizalomtól.
Kétszint& bankrendszer (two tire banking system) A XIX. század harmadik harmadában kialakult
rendszer. Aranypénzrendszerben a rendszer csúcsán álló jegybank feladata a bankjegykibocsátás és a
monetáris arannyal kapcsolatos tranzakciók lebonyolítása volt. Hitelpénzrendszerben a rendszer csúcsán a
monetáris hatóság áll, amely a pénzkínálat szabályozója, a fizetési rendszer m ködtet je és devizahatóság. A
rendszer alsó szintjén, mindkét esetben magánbankok állnak, amelyek, mint elszámolási számlák vezet i
képesek számlapénz teremtésre.
Kiegyenlít' bank (settlement bank) Az a bank, amelynek könyveiben az elszámolási rendszerben
keletkezett tartozások és követelések könyvelése megtörténik. Ilyen a BKR és a VIBER esetében az MNB, a
takarékszövetkezetek esetében a Takarékbank.
Klíring (clearing) Készpénzkímél fizetési mód, amelyben az érdekelt szerepl k kölcsönös tartozásait
beszámítják, “nettózzák”.
Klíring valuta (clearing currency) Egy klíring megállapodásban résztvev országok által elfogadott
pénznem, vagy elszámolási egység, amelyben egymással szembeni követeléseiket és tartozásaikat
elszámolhatják.
Kockázat Olyan helyzet, amelyben egy gazdasági eseménynek több lehetséges kimenete van és ezek bizonyos
valószín séggel fordulnak el , vagy amikor az esemény méretének létezik valószín ségi-eloszlása.
Kockázatelemzés: a kockázati források vizsgálata abból a célból, hogy számszer síteni lehessen a kockázati
tényez k hatását, a kockáztatás mértékét.
Kockázatértékelés (Risk assessment): A szervezet számára a legnagyobb hozzáadott értéket kínáló audit
tervek meghatározásának eszköze az auditor számára. Egyben az összes helyi pénzügyi és kontrol rendszerek
és azok a rizikófaktorok száma szerinti kockázatok meghatározását is jelenti az IIA definíciója alapján. A
kockázatértékelési megközelítést legalább két esetben kell használni: az éves auditprogram meghatározásánál, a
legmagasabb várt hozadékot képvisel terv kiválasztásával, magának az auditnak a tervezésekor.
Kockázatkezelés (Risk management): A kockázatok meghatározásának, értékelésének és nyomon követésének
teljes folyamata, és a kockázatok elfogadható szinten tartásához szükséges ellen rzések végrehajtása. A legjobb
gyakorlat szerint ez inkább a vezetési folyamatba épített, mintsem egy kés bbi szakaszban elvégzett tevékenység.
A kockázatkezelésnek és a szervezetek összes szintén az álláspontok megvitatásának fóruma. Informálja és
oktatja a vezetést és a dolgozókat, valamint emeli a célok elérésében a siker valószín ségét. A vezetés megszabja a
feltételeket és megteremti a tevékenység elvégzése el tt az értékeléshez, a prioritások meghatározásához és a
döntéshez szükséges eszközöket annak érdekében, hogy a megfelel értékkel bíró célok eléréséhez ésszer
biztosítékot adjon. A bels ellen rzési rendszerek biztosítékul szolgálnak a menedzsment számára az
elfogadhatatlan kockázatok ellen.
Ko-finanszírozás az az elv, amikor egy közpénzekb l megvalósuló beruházáshoz a beruházás hasznait realizáló
szervezett l, közösségt l saját finanszírozási hozzájárulást kérnek.
Kohézió: A fogalom vonzóer t jelent. A kohéziós politika célja a Közösség gazdasági és szociális
összetartásának er sítése a Közösség egészének harmonikus fejl dése és különösen a különböz régiók
közötti különbségek mérséklése, a kevésbé el nyös helyzet régiók elmaradottságának leküzdése érdekében.
Ezt a célt szolgálja a Közösség Kohéziós Alapja.
Kohéziós Alap: A Maastrichti Szerz dés hozta létre azért, hogy pénzügyi hozzájárulást nyújtson a
környezetvédelemhez és a transzeurópai hálózatok fejlesztéséhez a közlekedési infrastruktúra terén. Forrásait
azok a tagországok vehetik igénybe, amelyek részt vesznek a Gazdasági és Monetáris Unióban, és amelyekben
az egy f re jutó GDP a közösségi átlag 90 százalékánál alacsonyabb.
Kollektív javak (tiszta közjavak, helyi közjavak, klubjavak, díjfizet' javak, közös készlet& javak)
Mindazon javak, amelyek nem rendelkeznek a magánjavak tulajdonságaivaléds biztosításukat a kormányzat
vállalja.
Koncesszió (concession) Kormányzati szerv tulajdonában lév materiális, immateriális jószág kizárólagos
m ködtetésére szóló, meghatározott hosszabb id szakra szóló jog.
Kontraszelekció (adverse selection) Azon helyzet, amikor a szerz d felek egyike a szerz déskötés el tt
olyan többletinformáció birtokában van, amely érinti a másik felet is, de err l az nem tud.
Konvertibilitás (convertible) A konvertibilitás eredetileg aranyra válthatóságot jelentett. A mai
pénzrendszerekben a nemzeti valuta külföldi törvényes fizet eszközökre történ szabad átválthatóságát
(exchange) és átutalhatóságát (transfer) jelenti. Annak függvényében, hogy milyen szerepl k, illetve milyen
ügyletek esetében teljesül a fenti kritérium, beszélünk annak fokozatairól. Mivel minden ügylet két különböz
akarat érvényesítéssel rendelkez szerepl n múlik, így e fogalom mindig viszonylagos.
Konszolidált államháztartási mérleg Az államháztartáson belüli, az alrendszerek közötti pénzmozgásokat
kisz r pénzforgalmi mérleg.
Kontrolling – olyan, a szervezet különböz területeit átfogó irányítási és vezetési funkció és eszköztár,
amelynek feladata a tervezés, az ellen rzés és az információ-ellátás összehangolása. Célkit zés, ezek
megalapozására tervek készítése, a tervt l való eltérés mérése és szükség szerinti beavatkozás a folyamatokba.
Olyan irányítás- és vezetéstámogató rendszer, amely biztosítja a szervezet életképességét és feladatteljesítését.
Konvergencia Összehajlás, összetartás, közeledés. Egyes országok pénzügyi mutatószámainak és
reálgazdasági teljesítményének közeledése egymáshoz. Lásd: nominális és reál konvergencia.
Konvergencia kritériumok Az EU gazdasági-monetáris uniójában való részvétel feltételéül szabott infláció,
kamatláb, árfolyam-stabilitásra és a kormányzati szektorra vonatkozó konkrét értékek.
Kormányzati kudarc: Amikor a kormányzat nem a törvényekben meghatározott szándékoknak megfelel en
m ködik és a politikusok, bürokraták és lobbisták képesek önérdekeiket érvényesíteni a különböz
kormányzati funkciók során.
Kormányzati szektor (államháztartás, general government) A közszektor része. A kormányzati szektor
legitim választott politikai testületek direkt kontrollja alatt m ködik, gazdálkodásának karakterét meghatározza
e politikai kontroll. A pénzalapok mellett idetartozik a feladatellátást szolgáló
állami/önkormányzati/társadalombiztosítási vagyon is.

Kosárdevizák (basket currencies) Azon külföldi pénznemek, amelyek kombinációjában fejezik ki a
rögzített, vagy fix árfolyamrendszer hazai valuta árát.
Kölcsön (loan) A hitelez és az adós közötti hitel- vagy kölcsönszerz dés alapján pénzösszegnek a
szerz désben meghatározott kamatfizetés vagy kamat nélküli rendelkezésre bocsátása, meghatározott
id pontbani visszafizetési kötelezettség mellett.
Költségvetési aranyszabály Az a követelmény, hogy a bevételek és kiadások egyensúlyban legyenek. Olyan
esetekben, amikor több generációt szolgáló és vagyon növekedést eredményez kiadásról (beruházásról) van
szó, a normatív elmélet megengedi a felhalmozási költségvetés hitelfinanszírozását, amely lehet vé teszi a
közösségi beruházás terheinek generációk közötti elosztását.
Költségvetési eljárás: Az Európai Unió költségvetésének elfogadási eljárása, amely eltér a többi
döntéshozatali eljárástól. Legf bb jellemz je, hogy az Európai Bizottság által beterjesztett költségvetési
tervezetet az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament közösen fogadja el.
Költségvetési korlát A gazdálkodó által elérhet javak mennyisége. Ha a költségvetési korlát kemény, akkor
ezt a gazdasági egység szabadon elkölthet jövedelme és az áruk és szolgáltatások ára határozza meg. Ha a
korlát puha, akkor a fenti tényez kön kívül elérhet módon (pénzkibocsátás, kedvezményes hitel,
támogatások révén) növelheti az elérhet termékek és szolgáltatások mennyiségét.
Könyv szerinti érték (Book value) A mérlegtételeknek vagy vállalatnak az átlagosan elfogadott számviteli
elveknek megfelel értékelése.
Körbetartozás (gridlock) Az elszámolási rendszerekben el álló olyan helyzet, amikor egy, vagy néhány
résztvev által benyújtott és teljesítésre váró megbízások nem teljesülnek, és ennek következtében más
résztvev k megbízásai is teljesítetlenek maradnak.
Kötelez' tartalék (required reserves) A pénzintézetek számára jogilag el írt kötelezettség arra, hogy
betéteik és egyéb passzíváik bizonyos százalékával egyenl jegybanki betétet tartsanak pénzeszközeik között.
Kötvény (bond) Hitelviszonyt megtestesít közép- és hosszú lejáratú értékpapír. Kibocsátója
kötelezettséget vállal arra, hogy meghatározott id pontokban a névértéknek megfelel összeget és az esedékes
kamatokat kifizeti.
Közbeszerzés (public procurement) Ennek keretében szerzik be a központi kormányzati, helyi
kormányzati szervezetek m ködéséhez szükséges termékeket és szolgáltatásokat, valamint valósítják meg
beruházási és felújítási projektjeiket. E beszerzések esetében összeghatárok, a javak fajtái szerint kötelez
eljárásokat kell követni. Célja a beszállítók versenyeztetése.
Közkézhányad (free float) Az az arányszám, amely azt mutatja meg, hogy egy vállalat által kibocsátott
összes részvényb l mennyi a piacon lév részvények aránya.
Közpénz (public fund) A különböz szint kormányzatok által állami kényszer (törvényi felhatalmazás)
alapján a gazdasági szerepl kt l elvont jövedelem (adók), a gazdasági szerepl k által a kollektív javak
igénybevételéért fizetett használati díjak (fees), a kizárólagos és részleges állami/önkormányzati tulajdon
(materiális és immateriális javak) hasznosításából, adományokból és közszektorhoz tartozó szerepl k által
felvett kölcsönökb l származó pénz.
Közpénzügyi rendszer A kormányzat pénzalapjainak összességét leíró fogalom. Pontatlanul az
államháztartáson is ezt szokták érteni.
Közös Agrárpolitika, KAP (Common Agricultural Policy, CAP): 1962-ben bevezetett közös politika (lásd
Közös politika) amelynek lényege, hogy a mez gazdasági piacszabályozást és beavatkozásokat, a tagállamok
hatásköréb l kivonva, teljes egészében közösségi döntési szintre utalták. Az EU legszabályozottabb területe
(az Acquis Communautaire mintegy fele), az uniós költségvetés kezdett l fogva legnagyobb hányadát igényl
terület (kezdetben 80 százaléka, jelenleg mintegy 45 százaléka). A több fázisban lezajlott – regionális
irányultságú – reformot követ en 1999-t l két pilléren alapul: az egyik a piacszabályozás, a másik a
vidékfejlesztés. F célkit zései: a termelékenység növelése, az agrárnépesség életszínvonalának meg rzése, a
piacok stabilizálása, a fogyasztók megfelel mennyiség , jó min ség , egészséges és biztonságos
élelmiszerekkel való ellátása. Ezzel párhuzamosan az agrárkörnyezet és a vidék fenntartható fejlesztése.
Közös politikák (common policies) Az Európai Közösség közös politikái olyan területekre vonatkoznak,
ahol a Közösség döntési kompetenciája a jelenleg hatályos Nizzai Szerz dés értelmében kizárólagos, a döntések a Közösség, nem pedig a tagállamok szintjén történnek. Ilyen terület a kereskedelem, a mez gazdaság, a
halászat, a közlekedés, a monetáris politika és a versenypolitika.

Közösségi vívmányok (acquis communatuaire) Az EU tagállamait összeköt közös jogok és
kötelezettségek összessége. Az egységes piacra, a közös politikákra, támogatásokra vonatkozó intézkedések,
szabályok összessége. Az els dleges és a másodlagos jog jelenti ennek meghatározó részét.
Közösség: kett s értelemben használt fogalom. Egyrészt utalhat az Európai Közösségeket alkotó három
közösség egyikére (ESZAK, EGK, EURATOM), másrészt összefoglaló meghatározás az EGK, az európai
államok egyesülésére, összefogására.
Közösségi politikák: Az Európai Közösség közösségi politikái azokat a jelenleg hatályos Nizzai
Szerz désben lefektetett közösségi tevékenységeket jelölik, amelyek — a közös politikáktól eltér en — a
tagállamok fellépésével párhuzamosan m ködnek, illetve kiegészítik a tagállamok ugyanazon területeken folytatott
nemzeti politikáit. Ebbe a körbe tartozik például az iparpolitika, a környezetvédelmi politika, a
foglalkoztatáspolitika és a szociális politika.
Közösségi támogatási keret (CFS): Az a tervdokumentum, amelyet a Bizottság a tagállammal egyetértésben
fogad el, a tagállam által benyújtott fejlesztési terv értékelését követ en. Tartalmazza a stratégiát és a
prioritásokat, az el zetes értékelést, a strukturális forrásokat és az egyéb különböz pénzforrásokat, az
addicionalitás el zetes igazolását, a partnerség érvényesítési formáit. A tervdokumentum prioritások szerint
van felépítve, és a végrehajtását egy vagy több operatív program szolgálja.
Központi Bankok Európai Rendszere: A Gazdasági és Monetáris Uniót alkotó országok monetáris
hatósága. Az Európai Központi Bankból és az Európai Unió 15 tagállamának jegybankjaiból áll. Azon
tagállamok jegybankjai, amelyek nem tartoznak az eurózónába, speciális státussal rendelkeznek: szabadon
végezhetik nemzeti monetáris politikai m veleteiket, de nem vehetnek részt abban a döntési
mechanizmusban, amely az euró-zónára vonatkozó egységes monetáris politikával kapcsolatos. Az Európai
Központi Bank jegyzett t kéje 5 milliárd euró, amelynek kizárólagos jegyz i a nemzeti központi bankok.
Küls' ellen'rzés (external audit) Az adott vállalattól független (többnyire jogi) felhatalmazásokkal
rendelkez szervezet által, meghatározott témákra kiterjed funkció.
Küls' pénz (high powered money) Olyan pénz, amellyel szemben nem áll magánadósság. Ez része a
magánszektor nettó vagyonának. Jegybankpénz, vagy monetáris bázis.
Küszöb érték (threshold value) A gazdasági elemzésben, vagy az ellen rzésben használt olyan skalár vagy
viszonyszám, amely átlépése kritikus helyzetet, vagy nem az elvárt és/vagy fenntartható folyamatok
bekövetkezését jelzi.
Kvázi fiskális tevékenység (quasy fiscal activity) Olyan közfeladatellátás, amely a közpénzügyi
rendszerhez nem tartozó szervezetben történik, s amelynek költsége költségvetési kiadásként nem jelenik meg.
Látra szóló betét (demand deposit) A bankoknál elhelyezett olyan betét, amelyet a tulajdonos azonnal le
tud hívni.
Legf'bb ellen'rzési intézmények (Supreme Audit Institutions, SAI) Egy ország közpénzeinek
ellen rzésére, általában a törvényhozásnak alárendelt pénzügyi ellen rz szervezet. Magyarországon ez az
Állami Számvev szék.
Levelez' bank (correspondent bank) Egy másik bank számára, annak megbízása alapján pénzforgalmi
bankszámlát vezet. A megbízó által kezdeményezett fizetési megbízásokat az elszámolási rendszerekbe
továbbítja, illetve az onnan érkez ket részére jóváírja.
Liberalizáció (liberalization) A kormányzati szabályozás azon vonatkozásainak enyhítése, vagy
megszüntetése, amely egy ország gazdasági szerepl inek külfölddel kapcsolatos gazdasági tranzakcióit
korlátozták.
Likvid eszköz Pénzeszköz vagy könnyen (id és hozam veszteség nélkül) pénzre váltható pénzügyi eszköz
(diszkont kincstárjegy, devizabetét, határid s betét stb.).
Likviditás (liquidity)
1._ A legáltalánosabb értelemben egy gazdasági szerepl azon tulajdonsága, hogy fizetési kötelezettségének
id veszteség nélkül eleget tud tenni.2. A bank és minden más gazdasági szerepl azon képessége, hogy megfelel likvid eszközök birtokában
eleget tudjon tenni a mérlegben szerepl és mérlegen kívüli kötelezettségének.
3._Pénzügyi instrumentumok id késedelem és veszteség nélküli pénzre válthatósága.
4._A piacokon egy tranzakció nem befolyásolja az árakat.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése